Για να συνδέσει την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία με τους χώρους διαβίωσης και τις εμπειρίες μας, η ΕΕ δρομολόγησε την πρωτοβουλία « Νέο Ευρωπαικό Bauhaus » (NEB). Αυτή η πρωτοβουλία προωθεί έναν νέο τρόπο ζωής όπου η βιωσιμότητα ταιριάζει με το στυλ, επιταχύνοντας έτσι την πράσινη μετάβαση σε διάφορους τομείς της οικονομίας και της κοινωνίες μας. Ουσιαστικά, το NEB εκφράζει τη φιλοδοξία της ΕΕ να δημιουργήσει όμορφα, βιώσιμα και χωρίς αποκλεισμούς μέρη, προϊόντα και τρόπους ζωής, αναδεικνύοντας τα οφέλη της περιβαλλοντικής μετάβασης μέσω απτών εμπειριών σε τοπικό επίπεδο για τη βελτίωση της καθημερινότητάς μας.
Ιστορικά, η δημιουργία του Bauhaus το 1919 εμφανίστηκε σε μια στιγμή βαθιάς μεταμόρφωσης – προς τη σύγχρονη κοινωνική και βιομηχανική εποχή που φέρνει κοντά καλλιτέχνες, σχεδιαστές, αρχιτέκτονες και τεχνίτες. Αυτή η διεπιστημονική προσέγγιση είναι απαραίτητη για τις προκλήσεις της εποχής μας όπου βρισκόμαστε και πάλι αντιμέτωποι με βαθύ μετασχηματισμό. Τρεις βασικές αδιαχώριστες αξίες καθοδηγούν το NEB: Περιβαλλοντική βιωσιμότητα, από τους κλιματικούς στόχους, κυκλικότητα, μηδενική ρύπανση και βιοποικιλότητα. Αισθητική, ποιότητα εμπειρίας και στυλ, και λειτουργικότητα, ένταξη, αξιοποίηση της διαφορετικότητας, της ισότητας για όλους, της προσβασιμότητας και της οικονομικής προσιτότητας. Ταυτόχρονα, τρεις θεμελιώδεις αρχές αναδεικνύονται κατά τη διαδικασία συν-σχεδιασμού του NEB: ο συνδυασμός παγκόσμιων και τοπικών διαστάσεων, συμμετοχή και διεπιστημονικότητα.
Με κίνητρο τα παραπάνω, αυτή η στροφή προς τη βιωσιμότητα και την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση δημιουργεί νέα ζήτηση στην εκπαίδευση της Τέχνης & Σχεδίου, καθώς οι σημερινοί απόφοιτοι θα είναι αυτοί που θα συνεχίσουν αυτό το όραμα με φιλοδοξία της δημιουργίας όμορφης, βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς τόπους, προϊόντα και τρόπους ζωής.
Ως απάντηση, οι σημερινοί επαγγελματίες έχουν την ανάγκη να αναβαθμίσουν τις δεξιότητες και να αποκτήσουν εκ νέου δεξιότητες για να εξασφαλίσουν την απασχολησιμότητα και την εξέλιξη της σταδιοδρομίας. Έτσι, θα διασφαλιστεί ότι οι μελλοντικές, δημιουργικές και πολιτιστικές βιομηχανίες μας είναι εξοπλισμένες με τις απαραίτητες δεξιότητες για τις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης και πέραν αυτής. Επιπλέον, είναι επιτακτική ανάγκη, οι ικανότητες των σημερινών μαθητών και εκπαιδευτικών μας να συνάδουν με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης.
Οι ρηξικέλεφθες ψηφιακές μεταβάσεις που βίωσαν οι κλάδοι της Τέχνης και του Σχεδίου κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19, διερεύνησαν ευκαιρίες για διαδικτυακά και υβριδικά εκπαιδευτικά σεμινάρια στον δημιουργικό τομέα, τόσο για τους φοιτητές όσο και για επαγγελματίες που εργάζονται στο χώρο αυτο. Οι αίθουσες σχεδιασμού δεν μπορούν πλέον να θεωρούνται ως ο μόνος χώρος μάθησης. Θα πρέπει να υιοθετηθεί ένα πιο ευέλικτο και υβριδικό μοντέλο παράδοσης που λαμβάνει χώρα σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Σύμφωνα με το NEB θα πρέπει επίσης να χρησιμοποιηθούν διάφοροι εναλλακτικοί χώροι μάθησης (χώροι πρασίνου, διεπιστημονικοί χώροι, διαδικτυακοί χώροι κ.λπ.).
Η χρήση εναλλακτικών χώρων μάθησης για τη φιλοξενία μαθημάτων μικροδιαπιστευτηρίων, μπορεί επίσης να χρησιμεύσει για εμπειρίες συν-σχεδιασμού, πολυεπιστημονικά έργα και χώρους συνάντησης, συζήτησης και επίδειξης των ιδανικών του NEB. Αυτές οι εξελίξεις δεν παρέχουν μόνο ευκαιρίες στους τρέχοντες φοιτητές αλλά και ευέλικτες λύσεις σε επαγγελματίες που εργάζονται και επιθυμούν να αναβαθμίσουν τις δεξιότητες τους ή να επανεκπαιδευτούν.
Εκτός από την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών, η χρήση συντομότερων μαθημάτων μικροδιαπιστευτηρίων με λιγότερα ECTS στη Τέχνη & το Σχέδιο, μπορεί να προωθήσει την ανάπτυξη της εκπαιδευτικής δομής των σημερινών πτυχίων HE, επιτρέποντας στους φοιτητές να επιλέξουν μεγαλύτερο αριθμό μαθημάτων μειωμένου φόρτου. Ως αποτέλεσμα, θα υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός δεξιοτήτων σε σύγκριση με τα τρέχοντα τεχνικά ECTS και δωρεάν μαθήματα επιλογής. Ευκαιρίες μάθησης μικρότερου όγκου, σε σύγκριση με τα παραδοσιακά προσόντα, αναπτύσσονται με ταχείς ρυθμούς σε όλη την Ευρώπη, καθιστώντας τις έναν εξαιρετικά ελκυστικό τρόπο απόκτησης νέων δεξιοτήτων και ανάπτυξης δεξιοτήτων που ήδη κατέχονται.